Under fuld bedøvelse

Visninger: 2200

Af Poul Porskær Poulsen, arkivar, Vejle Byhistoriske Arkiv og Stadsarkiv

Mord i Sydkøbing, i København, internationale sammensværgelser, modstand mod Danmarks deltagelse i Irak-krigen, østpreussiske flygtninge i Danmark ved slutningen af 2. verdenskrig samt en overraskende slutning gør denne thriller/kriminalroman ganske effektiv, letlæst og faktisk ret spændende. Læg dertil hovedpersoner, som man kan lide og identificere sig med – så har man faktisk en ret god bog, som sagtens kan anbefales til sommerlæsning. Ud over spændingen får man altså også kommentarer til den aktuelle situation med Danmark som krigsførende nation – og det er bestemt meninger, det er værd at diskutere videre, for man kan ikke lade være med gang efter gang at undre sig over, at lige præcis det danske engagement i krig og besættelse i Irak ikke fylder mere i den offentlig debat – og i den just overståede valgkamp. Det er faktisk fint at få synspunkterne frem i denne sammenhæng, som jo altså også er 2. verdenskrig og de forhold, som flygtningene havde på flugten, og da de var kommet til Danmark og i sikkerhed – sådan da.

Det er naturligvis den historiske klangbund, der gør det værd at beskæftige sig med ”Under fuld bedøvelse” på historie-online. Den historiske beskrivelse af flugten mod Østersøen og sejlturen til Danmark – og hvad siden fulgte -  er bestemt god – og den kommer til at spille en overordentlig stor rolle i hele sagens oprulning, så det ville være urimeligt at gå meget nærmere ind i den her. Det er jo trods alt en kriminalroman, det her. Men at de historiske begivenheder naturligvis rækker deres fangarme op i nutiden siger næsten sig selv. Og det er gjort ganske effektivt.

Karin Sommer hedder hovedpersonen, journalist i Sydkøbing – og også politimanden, Halfdan Thor, er en slags hovedperson, der både må slås med mordgåder og sønnens aktivistiske engagement. Det er ikke sjældent, at de kvindelige hovedpersoner i kriminalromanerne er journalister – men hun er godt nok noget mere sympatisk end fx Liza Marklunds hovedperson – og at der er en politimand med forskellige problemer på hjemmefronten med i handlingen, er der heller ikke noget nyt i. Han er dog også overraskende sympatisk, og skønt vi har haft mange interessante politimænd, som var nogle værre sjufter, så er det nu også behageligt, at man kan identificere sig med en rar mand! Handlingen sættes i gang med en lejemorders forsøg på at slå Karin Sommer ihjel. Og hvorfor kan hun nu være så interessant at få aflivet? Ja, det skal ikke røbes, men flere mord følger efter, efterforskningen kører – også Karin Sommers egen – og bag det hele lurer en fæl international/amerikansk sammensværgelse, der måske nok virker lidt langt ude – men man skal jo høre meget, inden ørerne falder af, og hvorfor ikke også dette?

Men mere vil jeg ikke røbe. Læs selv bogen og bliv godt underholdt!