Slægtens offer - Danerriget 1094-1095

Visninger: 4803

Af Lone Alstrup

Den 13-årige Ragnhild har intet ønske om at gifte sig med den mand, hendes farmor, slægtens overhoved, har valgt til hende. Han er direkte modbydelig, og desuden er Ragnhild forelsket i den store Bjørn fra Bjørnmosegården – ham kan hun imidlertid heller ikke gifte sig med, idet hendes slægt er under den store Bjørnmoseslægt.

Ragnhilds bror er på vej til at blive præst under den nye tro, kristendommen, der har slået an – men for at være på den sikre side kan man jo altid også tilbede de gamle guder. Ragnhilds mor er meget troende kristen og hendes far er en handelsrejsende, der sjældent er hjemme.

Ragnhild er som oftest sammen med sin farmor, Gudrun, der bestemmer over Ragnhild – en byttehandel for at broderen kunne blive præst, mellem Gudrun og moderen. Desuden skal Ragnhild overtage gården, når farmoren ikke er mere, så det er vigtigt at hun læres op i, hvordan tingene foregår.

Ragnhilds far, Roulf har en frille, Ruta  - hvis børn, specielt broderen Aras, Ragnhild tilbringer meget tid med.

Hvordan Danmark og samfundet var i den tidlige kristendom  beskrives i denne spændende og medrivende ungdomsbog (der dog sagtens kan læses af voksne).

Vil Ragnhild undgå ægteskabet med den grimme Sote?

Bliver der fred i landet, efter at Oluf Hunger har frasagt sig tronen, og hans bror Knud er blevet helgenkåret 8 år efter mordet i Albani Kirke?

Er den nye gud ligeså mægtig som de gamle?

Ragnhild har intet ønske om at opfylde de normer, samfundet stiller op for hende, hun vil hellere ud at sejle med sin far – hun indser dog, at hun er nødt til at føje sig og i hvert fald trolove sig med Sote – og så ellers bede til Frøj eller Jesus i håbet om, at en af dem hjælper hende. Bogen er spændende til det sidste og kan klart anbefaldes til fritidslæsning eller som en mulig undervisningsbog.

Der findes til bogen en hjemmeside, som jeg er noget imponeret over. Virkelig flot opsætning – og utrolig mange detaljer om tiden, kirken, landet, kort over området, byen, persongalleri, viden om den historiske periode o.s.v. Der er en lille epilog for den læser, der tænker: hvad mon der skete med Ragnhild efter bogens slutning. Hjemmesiden er kun et plus for bogen, hvor selv den voksne læser (undertegnede) brugte en del tid på at kigge/læse og læse videre på de links der også er lagt ind.

Bogens mission, iflg. forfatteren, må siges til fulde at være lykkedes. Josefine Ottesen: ”Først og fremmest en god historie, der forhåbentlig er så spændende, at man ikke tænker på det historiske projekt, før man er færdig. For mig er det lykkedes, hvis læseren sluger romanen, fordi den er spændende, og så bagefter haster ind på hjemmesiden for at få stillet sin nysgerrighed med hensyn til tiden og den historiske baggrund for romanen”.

Bogen trækker klare paralleller til nutidens debatter om tvangsægteskaber og selvtægt – og kunne dermed i virkeligheden også bruges som et diskussionsoplæg, om at for ikke så længe siden, var tingene ikke så meget anderledes i Danmark – det var dengang slægten gik forud for alting – og individet måtte kende sin plads, for netop at slægten kunne overleve som slægt, og helst endnu større og stærkere ned før, fx gennem ægteskab.