New York

Visninger: 2608

Af Elisabeth Ahlefeldt-Laurvig

Her er bogen for alle os, der kan lide historie og holder af USA.  Selv om det er en mursten med over 900 sider, er den ret let læst og meget underholdende.

Edward Rutherfurd har skrevet en del bøger – og alle på samme måde.  Man følger en slægt gennem adskillige hundrede år, og dette fungerer som en struktur til at belyse den periodes historie.  I New York kommer vi igennem ca. 350 års historie, lige fra hollændernes New Amsterdam og frem til vor tid.  Den historiske baggrund er korrekt, men personerne, vi følger, er fiktive, selvom de i perioder perifert er sat til at møde egentlige historiske personer. På denne måde bliver mange emner belyst, og man får en indsigt i, hvordan New York har udviklet sig, som den har.  Spændende er det at læse om bl.a. løsrivelsen fra England – eller som den også er kendt  ”Uafhængighedskrigen” - for slet ikke at tale om Borgerkrigen og i disse krisetider krakket på Wall Street.

Mange har nydt at læse Ken Folletts bøger om katedralen og senest ”Giganternes Fald”.  Edward Rutherfurd gør lidt det samme, men med mere fokus på historiedelen.  I New York kommer man igennem en længere historisk periode, man følger stadig enkelt personer, men bagefter føler man virkelig, at man ved noget om stedets og landets historie.

En af de rigtig gode ting er de historiske kort, der er inkluderet først i bogen.  For de læsere, der kender New York godt, vil der være en hel del  ”aha”-oplevelser, når man læser bogen.  Pludselig ser man sammenhænge, man ikke havde tænkt over.  For dem, der kun er interesseret i at læse en velskrevet og underholdende bog, kan man bare glemme kortene.

Alt i alt er dette en virkelig god bog – underholdende læsning, der giver historisk viden.  Hvad mere kan man ønske sig.