Mødrene Arv

Visninger: 2197

Af Charlotte S H Jensen

"Mødrene arv" udspiller sig Danmark og til dels i Tyskland i de turbulente år lige før og under besættelsen.

Hovedpersonen den unge Johannes Agge er for kort tid siden blevet enkemand med en lille søn, Chresten og et par små tvillingepiger. Da børnene atter bør have en mor, vælger han at gifte sig med den ca.  30-årige Agnete, der ellers var på vej mod en tilværelse som gammeljomfru. Johannes arbejder i sin families rederi, en virksomhed, der i stadig stigende grad gør forretninger med tyskerne, og som resultat heraf modtager repræsentanter for den tyske stat og erhvervsliv i forældrehjemmet.

Forholdet mellem Johannes, sønnen Chresten og den nye mor Agnete er ét af de temaer, som driver bogens handling frem. Der er gensidig sympati i ægteskabet, men den næste store kærlighed, finder Johannes sammen med den jødiske pige Anna - desværre på selve Krystalnatten, hvor forholdet afbrydes af en razzia på Johannes hotelværelse. Ved denne lejlighed sættes der også focus på Johannes´ hemmelighed - han er omskåret - og hvorfor mon dét? Hvad er det for hemmeligheder, som Johannes mor ikke har fortalt sønnen? Der er ikke nemt for Johannes at diskutere disse ting med moderen, der er medlem af Oxford-bevægelsen og særdeles from.

En anden mor/søn-konflikt udspiller sig imellem Johannes søn Chresten og den nye mor Agnete, der aldrig bliver venner, selvom hun gør sig store anstrengelser. Konflikterne fører til et kostskoleophold for Chresten, hvor man følger hans modning fra dreng til ung mand, der både ryger cigaretter og går med piger - hvilket er lige ved at få skæbnesvangre følger, fordi Chresten har et intimt problem af samme type som faderens. På kostskolen kommer Chresten med i  gruppen "Humledrengene", der med mindre aktioner gør deres til at gøre tilværelsen mere besværlig for den tyske besættelsesmagt. Faktisk viser det sig til sidst at være det illegale arbejde og forståelsen for dettes nødvendighed, der bringer Johannes og Chresten tættere på hinanden, og er med til at give faderen forståelse for sønnens valg, da han ønsker at komme ud og sejle efter befrielsen.

"Mødrene arv" er en fortsættelse af  en tidligere roman om samme familie "Et lille snit", som udkom i 1998. Romanerne skulle kunne læses hver for sig, men hvis man som overtegnede kun har læst den sidste af bøgerne, kan det være lidt svært at forholde sig til de gentagne henvisninger til den store familiehemmelighed, der i virkeligheden viser sig at være temmelig uskyldig. Bogen giver et godt tidsbillede af en borgerlig familie, og også af værnemageriets diskrete glidebane. Men i virkeligheden er det nok relationerne mellem personerne, i sær far-søn forholdet,  og ikke den historiske kontekst, som er det bærende element i denne slægtsroman, som udspiller sig i første halvdel af 1900-tallet.