Kongens hunde

Visninger: 2509

Af Karsten Merrald Sørensen, ph.d.-studerende

Martin Jensen er efterhånden en erfaren krimiforfatter, og vi er mange, der har nydt hans romaner om byfogeden Eske Litle i 1300-tallets Assens. Nu har han kastet sig over et nyt århundrede og et nyt land. I Kongens hundebringes vi tilbage til England anno 1018, hvor Knud den Store er blevet engelsk konge, og forsøger at samle landet under sig. I Oxford myrdes en saksisk stormand og thegn, der var en kendt fjende af kongen, hvorefter de to mest usandsynlige personer sættes til at opklare mordet - Tegneren Winston og stormandssønnen Halfdan.

Winston var oprindeligt novice i et munkekloster, men uenigheder omkring den "rette" tolkning af Guds ord fik ham til at forlade klostret og rejse rundt i England, hvor hans store evner som illuminator bringer ham vidt omkring. Stormandssønnen Halfdan, der er historiens fortæller, mistede sin fædrene gård efter både faderen og broderen faldt i kampene mod Knud den Store. Derfor vandrer han rundt på må og få, mens han forsøger at overleve. Halfdan er som stormandssøn trænet som kriger. Herudover er han meget glad for piger, og pigerne er glade for ham, hvilket ofte kan være nyttigt, men til tider også farligt - især hvis man kommer for tæt på den forkerte. Winston og Halfdan mødes i en skov, hvor Winston bliver overfaldet af to landevejsrøvere. Halfdan redder tegneren, og de slår følge sammen mod Oxford, hvor Knud den Stores første hustru, Ælfgifu har et job til Winston. I Oxford er Ælfgifu imidlertid ikke alligevel, og Knud den Store sætter vores helte i spidsen for opklaringen af mordet.

De to efterforskere støder hurtigt på flere spørgsmål end svar; ønsker kong Knud mordet opklaret, eller ønsker han blot den rette profil, der passer ind i magtspillet, som morder, og har den (knapt nok) sørgende enke rent mel i posen? Skal mordets gåde findes i det storpolitiske eller det private spil? Winston og Halfdan får af kong Knud tre dage til at opklare mordet, ellers mister de kongens gunst, så de skal ikke alene skynde sig, de skal også gebærde sig i et for dem uvant miljø - således er alle forudsætninger til stede for en god krimi!

Martin Jensen er fantastisk til at opstille krimigåder i et middelalderligt miljø. Dette er første bind i en - forhåbentlig - længere serie omkring tegneren Winston og stormandssønnen Halfdan. Nu har vi fået præsenteret personerne, så bliver det spændende om Martin Jensen i de følgende bøger kan udvikle dem endnu mere. Jeg glæder mig allerede til den næste bog i serien, som heldigvis ligger lige foran mig på bordet klar til at blive slugt.