80’er rock

Visninger: 5765

Af Poul Porskær Poulsen, historie-online.dk

På sin vej gennem den danske rock er Jens-Emil Nielsen nået til 80’erne. Et årti, hvor selve begrebet ’rock’ bliver udfordret – i den forstand at meget af den melodiøse popmusik, som prægede årtiet og dermed også bogen, vel kun i nogen grad kan kaldes ’rock’. Men det kommer naturligvis an på, hvordan man definerer ’rock’- det ændrer sig selvfølgelig også gennem tiden.

1980’ernes rockmusik kan måske deles op i nogle grupper. Altså det, som undertegnede uden blusel ville betegne som rock-musik, er fx Sort Sol, Malurt, Gnags, Henning Stærk, Johnny Madsen, DAD og Miss B. Haven. Så er der en gruppe af ’gymnasierock-bands’: Sneakers, News – der er alle århusianerne: Thomas Helmig, Anne Linnet, Lis Sørensen, TV-2 m.fl. Alle disse og mange flere er naturligvis med i bogen om den danske rock i 80’erne – men Monrad & Rislund er vel ikke rock? Nå, underholdende var de da!

Som sædvanlig får vi gennemgået de enkelte grupper og solister – især med baggrund i pladeudgivelserne og anmeldelserne af disse i de centrale magasiner MM og Gaffa, som forfatteren har gravet sig igennem. Jens-Emil Nielsen har fundet mange sprogblomster frem, som rock-anmelderne har spredt omkring sig, og på den måde karakteriseret de enkelte udgivelser. Naturligt nok er nyligt afdøde Torben Bille en af de allermest citerede. Det kan ikke være anderledes, eftersom han i årevis dominerede rock-anmelder-scenen – og i øvrigt havde en formidabel pen. Andre kilder er naturligvis de erindringer og biografier, der er udgivet samt diverse hjemmesider og booklets til især opsamlings-box-sættene for en lang række af solister og grupper.

Der er vel ikke så meget nyt i kapitlerne om de enkelte kunstnere. Jo, jeg vidste ikke, at Mette Mathiesen fra Miss B. Haven er den eneste dansker, der har spillet sammen med en fra The Beatles. Hele fire numre på Jeff Lynnes album ”Armchair Thatre”, hvor hun spillede trommer, og George Harrison trakterede guitaren på fire numre! Den slags overraskende detaljer er det helt morsomt at hitte.

1980’erne er i høj grad præget af de gode melodier – der er masser af radiohits fra det årti, som stadig spilles flittigt: ”Hjem til Aarhus”, ”Midnat i Europa”, ”Kom tilbage nu”, ”Woodoo”, ”Sunshine Reggae”, for slet ikke at tale om alle TV-2’s, Kim Larsens, Sanne Salomonsens og Gnags’ hits. Det er ikke lige godt alt sammen, men der er faktisk ret meget af det, som man automatisk synger med på! Og det er bestemt ikke nogen dårlig egenskab. I de fleste kapitler føres historien om kunstneren helt op til i dag. Så det er altså ikke meningen, at de skal med i det næste bind af dansk rock-historie, som jo må blive om 90’erne. En undtagelse er DAD, hvor det fremgår, at de vil være med i næste års bog.

”80er rock” er først og fremmest til, for at man kan huske tilbage og ”Nå ja, den var der jo osse” – en lidt nostalgisk rejse gennem et årti set i musik, tekst og billeder. Og med hele serien, der indtil nu omfatter fem bind, har man et slags signalement af ungdomskulturen fra 1950’erne og frem. Det er ikke raketvidenskab, men hyggelig læsning, og man må igen rose forfatteren for hans utrættelige arbejde med at samle det hele sammen, så vi kan huske tilbage til den gang.