Den Gamle By 2017

Visninger: 5182

Af Anders Ellegaard. cand.jur.

Den Gamle Bys ”resultatopgørelse” for 2016 foreligger nu. Og for at få det overstået med det samme: besøgstallet er igen steget! Antallet af besøgende, som har købt billet til museet i 2017 er steget til 571.167. Det bringer Den Gamle By op som det næstmest besøgte museum i Aarhus. Kun overgået af Aros. Direktør Thomas Bloch Ravn angiver, at årsagerne til fremgangen blandt andet er, at der nu er flere attraktioner i Den Gamle By, at der kommer flere krydstogtturister, og at Aarhus i 2017 var europæisk kulturhovedstad. Der efterlyses atter fælles regler for opgørelse af besøgstal. Der er for eksempel besøgende, som går rundt i Den Gamle By uden for den officielle åbningstid. Sådanne besøgende tælles ikke med i det nævnte besøgstal.

Et afsnit i bogen drejer sig om økonomi. Museet kan ikke drives for entréindtægterne alene. Der skal også offentlig støtte og private midler til. En foreløbig fire års bevilling fra Staten er hjemme trods trusler om besparelser. Men som det anføres: Vi laver ikke museum for at tjene penge, men tjener penge for at lave et godt museum.

Den Gamle By beskrives nu også som et stort indendørs museum med Smykkeskrinet (dansk smykkekunst), Aarhus Fortæller, Plakatmuseet og Kunstkammeret. De to førstnævnte er lige som automobilværkstedet kommet til i 2017. De forskellige udstillinger beskrives i årbogen tillige med alle de aktiviteter, der i øvrigt har været i 2017. Blandt andet omtales ”Aarhus Stories”, som var en billed- og musikforestilling, som blev opført på Bispetorvet med Domkirken som ”lærred.”

Årbogens næste kapitler drejer sig om den helt store, nye udstilling: ”Aarhus Fortæller.” Aarhus Bymuseum havde levet en omskiftelig tilværelse, og i 2010 pegede byrådet af flere muligheder på Den Gamle By som nyt hjemsted for Bymuseet. Resultatet, som åbnede d. 11. april 2017, er den nu ”underjordiske” udstilling, som fortæller byens 1200 år gamle historie i seks dele: Vikingernes by, Bispernes by, Købstadsfolk, Vokseværk, Besat 1940-45, Storby?

Kapitlerne beskriver rejser og studier af andre museer og udstillinger. Overvejelser, beslutninger, udvikling og realisering. Som det skrives: vi står på skuldrene af andre. I Liverpool fik man for eksempel inspiration til at låne det 30 tons tunge rangerlokomotiv F 694 af Dansk Jernbanemuseum og lade det være en del af udstillingen. Lokomotivet var bygget på Frichs fabrik i Aabyhøj og kørte i sin tid mellem havnen og banegården i Aarhus. Det blev nu transporteret til Aarhus, og ved hjælp af en meget stor kran hejst ned i det ”underjordiske.” Se det var en rigtig Aarhusbegivenhed med TV, radio, aviser og mange tilskuere!

Et kapitel er overladt til lederen af Dansk Center for Byhistorie, lektor Mikkel Thelle. Centeret har til huse på dels Aarhus Universitet og dels i Den Gamle By. Som navnet siger, er centeret ikke begrænset til Den Gamle By, men er landsdækkende og med internationale forbindelser. Bogens sidste del er helliget tal og fakta, og ikke mindst en gennemgang af personalet og tak til de frivillige.

Den Gamle Bys Årbog 2017 fortæller om museets liv og levned, herunder den nye store og spændende udstilling om Aarhus byhistorie: ”Aarhus Fortæller,” som bestemt er et besøg værd.

Historie-online.dk, den 17. januar 2018