Tegning

Visninger: 2874

Af Arkitekt M.A.A Anders Hellum

TEGNING er en smukt illustreret bog med håndtegninger udført af nogle af Danmarks bedste arkitekter fra starten af det 20’ende århundrede og frem til i dag. Bogen viser tegninger fra Hack Kampmann over Arne Jacobsen, Knud Holscher og Hanne Kjærholm til Tage Lyneborg.

Første afsnit i bogen kan med rette betragtes som en slags gennemgang af den danske arkitekturhistorie med smukke illustrationer udført af de ”store arkitekter”. Her havde det dog været rart, hvis tekst og illustrationer havde fulgtes bedre ad. Man skulle så kun lave opslag, når der henvises til figurerne bagerst i bogen.

Bogens andet afsnit omhandler udviklingen i tegneundervisningen på Kunstakademiets Arkitektskole i København gennem de sidste 50 år. Her er man gået fra, at frihåndstegning havde en meget stor plads i undervisningen, til at man i dag helt har valgt at slette frihåndstegning som en obligatorisk del af undervisningen. Den ændrede vægtning af frihåndstegning skyldes sikkert et langt stykke ad vejen den tekniske udvikling, som i det seneste årti på mange måder har revolutioneret arkitektfaget.

Bogen sidste del er en sand kavalkade af 205 sider spækket med smukke frihåndstegninger udført af nogle af Danmarks bedste arkitekter. Her gives både eksempler på smukt bearbejdede prospekter, minutiøst udførte opmålingsskitser, hurtigt nedfældede croqis tegninger og rejseskitser udført med en sådan indlevelse, at beskueren med ét fornemmer stedets ånd. Netop denne del af bogen gør, at den gang på gang vil blive taget ned fra reolen, for at man igen og igen kan nyde de smukt udførte håndtegninger. Man sidder tilbage med en enorm lyst til at finde tegnegrejet frem og bare tegne løs.

Bagerst i bogen findes uddybende billedtekster til de 30 ill. forrest i bogen, samt et navneregister med tegningernes ophavsmænd.

Tegning er skrevet af Karl Johan Skovgaard Lassen, arkitekt og tidligere medindehaver af tegnestuen Friborg & Lassen A/S og Claus M. Smidt, tidligere direktør for Nivaagaards Malerisamling, nu seniorforsker ved Danmarks Kunstbibliotek. De to forfattere har i årevis samlet eksempler på de bedste arkitekturtegninger i Samlingen af Arkitekturtegninger (Danmarks Kunstbibliotek) samt lånt fra forskellige praktiserende arkitekter med henblik på netop denne udgivelse.