Danske guld- og sølvsmedemærker før 1870

Visninger: 3010

Af cand mag. Sabrina Vinther

Personligt har jeg glædet mig utrolig længe, i mere end et årti, hvor jeg for allerførste gang hørte, at der var en ny bog om danske sølvstempler på vej. Og den korte tilbagemelding er, at jeg bestemt ikke er blevet skuffet.

Forfatteren Henrik Jakobsen, har interesseret sig for sølv og sølvstempler i mere end 50 år. Ved et tilfælde kom han via et uidentificeret sølvstempel i kontakt med Svend Fritz, der var sagkyndig på dette område, og som registrerede gamle sølvstempler. Det blev hurtigt til at de to mødtes fast en gang om ugen for at lave ’stempelarbejde’, hvor de undersøgte og indsamlede ny viden om danske sølvstempler. Som tandlæge kunne Henrik Jakobsen bruge sin professionelle erfaring med at tage aftryk af tandsæt, og hermed tage meget præcise aftryk af sølvstempler. De startede med københavnerstemplerne, men siden bredte det sig til stempler fra hele landet, og materialet voksede langsomt. Deres grundige registrering kan nu komme os alle til glæde og gavn i denne nye stempelbog.

Bogen er meget mere end en stempelbog – den er et opslagsværk for nørder og novicer. Nørder vil nyde at dykke ned i de mange sider med mesterstempler og bymærker, og novicer vil kunne tilegne sig utrolig megen viden og forståelse for sølvhåndværket i Danmark igennem flere århundreder. Her er omfattende forklaringer om alt lige fra lødighedstestning til beskrivelser af sølvsmedens teknikker i forarbejdning af sølv, en dansk-engelsk ordliste over sølvudtryk, litteraturliste om dansk sølv, et afsnit om sølvmærkeforskningens historie, et afsnit om udenlandske sølvmærker, et afsnit om de inskriptioner, der er nævnt i bogen mm. Alt sammen holdt i et sprog alle kan forstå.

Bogen er en revideret udgave af trebindsudgaven fra 1979-1982, men den er samlet i et bind og i et større format. I denne bog, der er 4. udgave, er mange tidligere misforståelser og faktuelle fejl rettet, samtidig med at der er tilføjet ny viden om både gamle og nyfundne mestre, bymærker, guardeinmærker og månedsmærker. I alt en tilvækst på 37% i forhold til den tidligere udgave.

Dette kommer bl.a. til udtryk i det store arbejde der ligger i den nye dimension, hvor forfatteren har undersøgt hvert eneste bymærke og hvilke mestre, der anvendte det. Det betyder at et utydeligt mesterstempel kan identificeres ud fra bymærket. Det er en meget interessant vinkel og vil kunne bringe en tættere på identifikation af mesteren bag slidte, dårligt stemplede og utydelige mesterstempler.

Opslagsværket anvender samme inddeling som de tidligere Bøje sølvbøger, hvor mesterfortegnelsen er i topografisk rækkefølge inddelt efter Danmarks 23 amter. Det fungerer stadig ganske godt. Landsbyguldsmede man tidligere mente var et sønderjysk fænomen, kendes nu fra hele landet. Opslagsværket er ikke længere inddelt i København og provinsen, men er slået sammen både i forhold til mester- og mærkeregistrene.

De tidligere stempelbøger har haft fortløbende numre og det har af og til skabt forvirring i forhold til hvilken Bøje udgave, man anvendte, hvor opdateret den var. I denne nye udgave starter alle numre med B4, hvilket indikerer, at der refereres til den 4. udgave.

De gamle tegninger er blevet scannet på ny, der er kommet nye tegninger til, og der er flyttet rundt, der hvor man har fået ny viden og information.

Det er naturligvis ikke en bog, man læser fra ende til anden som et skønlitterært værk, men derimod et velfungerende og systematisk opbygget opslagsværk, som man flittigt kan bruge til at tilegne sig ny viden om danske sølvsmede frem til 1870. Der må have været utrolig meget at holde styr på, og jeg vil gerne gratulere forfatteren og redaktøren m.fl. med det store flotte gennemarbejdede opslagsværk. Og som opslagsværkets forgængere spår jeg denne 4. udgave til
at have en meget lang levetid.

[Historie-online.dk, den 10. maj 2022]