F-35 Lightning II

Visninger: 2030

Af Henrik Thystrup

Bogen er oversat fra norsk af Alex Schou Jensen, men er omskrevet så tekst og billedmateriale matcher danske forhold. Den norske forfatter er Erlend Larsen

Bogen er på 168 sider og er i A4 format – Det første indtryk, jeg fik af bogen, var ikke positivt, idet jeg typisk forbinder dette format med opslagsbøger med mange billeder og ikke særlig meget tekstmateriale. Men heldigvis blev jeg meget positivt overrasket. Bogen er meget velskrevet og gennemgår på glimrende vis historien bag F-35 samt en række relaterede informationer og billeder, der tilsammen får opbygget en god beskrivelse.

Indledningen er skrevet af tidligere forsvarschef, General Christian Hvidt, der med typisk miltær præcision ridser historien op omkring F-35 og for mig får tændt en nysgerrighed, der varer hele bogen igennem.

Bogen starter med at give en gennemgang af fremtidens kampfly og forklarer det dilemma, som flyproducenterne har ved, at militæret kræver bedre og mere komplicerede fly, mens omkostningerne skal holdes nede specielt i disse tider. F-35 er opkaldt efter to fly – den legendariske P-38 Lightning fra 2. verdenskrig med de karakteristiske to haler samt det engelske Electric Lightning der var det første kampfly, man fik til at ”supercruise”. Herefter gennemgås de fem generationer af kampflyteknologier, hvor ”Stealth” er en vigtig faktor i 5. generation – det er meget spændende (skræmmende) at læse, at amerikanerne ikke er de eneste, der bygger sådanne kampfly, idet både Indien, Kina, Sydkorea og Rusland er i gang med at udvikle fly, der også tilhøre denne generation.

Herefter beskriver bogen baggrunden for kravene til F-35 – alle tre værn, hæren, søværnet samt flyvevåbnet, skulle tilgodeses, hvilket er en udfordring, idet de stiller vidt forskellige krav, samtidig med at omkostningerne skal være lave. En sjov information er, at F-35 er det første kampfly – jeg går ud fra, at det er vesten, vi taler om – der fremstilles efter samlebåndsprincippet.

Et af målene med JSF programmet er at kunne tilbyde gamle kunder af F16 et nyt kampfly til en overkommelig pris, så amerikanerne har fokuseret på omkostningerne i højere grad end tidligere. Økonomerne har regnet sig frem til, at man hvis man fremskriver priserne for kampfly, vil man i 2150 være nødt til at anvende hele det amerikanske BNP for at få råd til at anskaffe et enkelt kampfly ! I følge bogen var der i 1950 7 gange så mange kampfly som i 1980, og levetiden var 9 år i modsætning til i dag, hvor den er 50 år.

Bogen gennemgår herefter på glimrende vis F-35 samt hvilken relation, der er til F-22 Raptor og fortæller om det teknologiske fremskridt, der er sket, både i cockpitet, teknologien samt stealth teknologien. Netop Stealth teknologien uddybes glimrende i kapitlet ”Historien om stealth” og fortæller, at det faktisk var en russisk videnskabsmand, der opfandt stealth. Kapitlet indeholder en lang række sjove historier og er måske bogens bedste kapitel.

Bogen forsætter med at gå i detailjer omkring de forskellige teknologier, F-35 bruger, samt de forskellige våbensystemer der kan bruges af kampflyet. Bogen fortæller ligeledes om konkurrenterne til F-35, men umiddelbart synes jeg ikke, at man kan finde en konkurrent, hvis man udelukkende kigger på teknik. Bogen slutter af med at give en kort gennemgang af andre fly, som F-35 skal erstatte samt de ubemandede fly som bruges i stort grad – måske bliver næste generation uden pilot.

Kildematerialet er godt, og bagerst i bogen er der en række tekniske data, som man kan hygge sig med, hvis man er til den slags.

Alt i alt er det en god bog, som kan anbefales, hvis man har en interesse for F-35 samt kampfly, der relatere sig hertil.