Herredømmet

Visninger: 3842

Af Birgitte Arffmann. Tidligere sognepræst

Det var en mørk og stormfuld nat….. Det er ganske vist ikke lige de ord, den engelske historiker og forfatter, Tom Holland, bruger som indledning til sin bog ”Herredømmet”; men det er ikke meget galt, for der er meget drama i ”Herredømmet”, mange stormfulde dage og nætter.

Man skal lægge mærke til bogen undertitel, for det er det, der er forfatterens ærinde, og det gennemsyrer hele værket. ” Da kristendommen skabte den vestlige bevidsthed”. Det kan måske lyde noget støvet; men man kan roligt sige, at det ikke er tilfældet. Bogen er yderst velskrevet og meget fermt oversat af Peter Dürrfeld. Man kan næsten sluge ”Herredømmet” som en spændingsroman. Hvis man gør det, skal man dog unde sig selv at begynde forfra i et mere adstadigt tempo bagefter, for der er meget at hente i dette store værk. Men det går hurtigt, så man skal holde ørerne stive. I løbet af bogens 574 sider når vi i strakt galop fra romernes tradition for korsfæstelse af forbrydere til John Lennons og Paul McCartneys budskab: All you need is love, og undervejs standser vi op ved mange dramatiske begivenheder og spændende personer i to tusind år.

Til trods for at forfatteren både indleder og afslutter sit værk med smukke citater om kærlighed, er der megen vold i fortællingen om herredømmet. Blodet flyder i stride strømme fra første til sidste side, det vil sige lige fra antikken til i dag. Forfatteren er dog ikke blot ude på at underholde sine læsere med bloddryppende historier fra det kristne overdrev, bogen rummer også mange overvejelser over det rimelige i al den vold. Læseren møder i løbet af bogen så forskellige personer  som dramatikeren Sofokles, filosoffen Aristoteles, kejser Augustus, apostlen Paulus, kirkefædrene Irenæus, Origines og Augustin, kejser Konstantin, teologen og filosoffen Pierre Abélard, den hellige Frans af Assisi, den hellige Elisabeth af Ungarn, teologen Thomas Aquinas, reformatorerne Martin Luther og Jean Calvin, forfatterne og filosofferne Voltaire og Nietzsche, diktatoren Adolf Hitler, baptistpræsten Martin Luther King, præsident Nelson Mandela og filmmanden Harvey Weinstein for blot at nævne nogle få fra bogens store og undertiden overraskende persongalleri. Som røde tråde gennem hele værket følger vi både slaveriets historie og jødernes historie. Ligeledes diskuteres det evigt problematiske forhold mellem Abrahams børn, kristne, jøder og muslimer, løbende igennem bogen. Også her handler det om vold og undertrykkelse, men også om teologers og filosoffers refleksioner over, om der var andre muligheder end vold og blod. Hvad med for eksempel at vende den anden kind til?

Nogle læsere vil ganske givet rynke på næsen ad forfatterens dramatiske stil. Og der vil være dem, der er uenige med forfatteren i hans fortolkning af teologiske og politiske diskussioner og i hans udvælgelse af nedslag i to tusind års verdenshistorie.

Men hvis man kan lide velskrevne bøger, hvor forfatteren har noget på hjerte og rundhåndet deler ud af sin omfattende viden, vil man nyde at læse ”Herredømmet”. Bogen er god at få forstand af, og den tænksomme og opmærksomme læser vil uden tvivl blive provokeret af forfatterens meget tydelige hensigt med sit værk til at gå i dybden og undersøge nogle af de underbelyste emner nærmere. Der er nok at arbejde videre med. Der er stof til mange gode diskussioner. Og det er i sig selv en god anbefaling til at købe bogen – og læse den.

[Historie-online, den 24. november 2020]