Gamle København

Visninger: 8308

Af Preben Etwil

Det er en rigtig god og underholdende idé at samle en række gamle fotografier fra København og omegn i en flot opsat bog. Billeder er ofte ret gode til at fortælle sine egne historier. For man kan så at sige gå på opdagelse i dem og finde detaljer, som ingen ord ville kunne give. Fotografier giver derfor et fantastisk indblik i forskellige bypanoramaer. Det være sig af menneskerne, bygningerne, gård- og gademiljøer o. lign. Det eneste, der mangler, er lyden og lugten. Sidstnævnte er for øvrigt nok en fordel, da en del af billederne fra det gamle København har ildelugtende kanaler og stinkende kloakker i objektivets søgefelt.

Fotografier er lige så meget historisk kildemateriale som skriftlige arkivalier, og på samme måde som man skal forholde sig kritisk til det skrevne, skal man selv­følgelig også forholde sig reflekterende til et fotografi. Det kan være opstillet, arrangeret, ja ligefrem manipuleret. Dertil skal lægges, at der i gamle dage var ganske få mennesker, der havde et fotografiapparat. Oven i det hele kan nævnes, at det heller ikke var nogen let sag at fremkalde og bevare billederne. Dette skal dog ikke tage glæden fra beskueren. De i bogen valgte billeder, har gennemgående en høj fotografisk kvalitet, og giver nogle udmærkede stemningsbilleder fra en svund­en tid af Danmarks Hovedstad.

Bogen kommer vidt omkring. Der er billeder både fra bygninger, torve og pladser, der for længst er forsvundet. Men der er overraskende mange steder i Købehavn, der har en lang historie bag sig. Og mange huse og gader er heldigvis blevet bevaret og renoveret. Nogle mere heldigt end andre.

Selve billedfortællingerne, der jo i princippet foregår oppe i hovederne på læseren, bliver absolut ikke ringere af, at Jørgen Larsen giver alle billederne en lille historie med på vejen. Kyndigt og observerende knyttes der gode og relevante kommen­tarer til billederne. Historieforskning er der på ingen måde tale om, men alligevel vidner kommentarerne om, at forfatteren har en ganske solid historisk viden om ting og begivenheder i det gamle København. Man bliver gelejdet rundt mellem slotte og palæer - blandt rige købmænd og fromme formuende enkefruer, man kommer en tur ned igennem skumle gader og skidengrå husfacader. Man ser folk med stok og kakkelovnshatte, kvinder med blomsterhat og kjole. Man ser også udflydende letlevende fruentimmere og barfodede børn rende rundt i baggårde. Kort sagt - København på godt og på ondt.

Det at gå på opdagelse i et billede er som at komme til en by, man ikke før har været i. Man finder hele tiden noget nyt, og man opdager detaljer i et billede, som man måske ikke helt havde forventet. Der opstår derudover nye opfattelser af gammel viden. Nogle gange overraskes man over, hvor hurtigt et byområde kan forandres, og andre gange forbavses man over, hvor lidt der i realiteten er blevet forandret.

Bogen skal derfor anbefales alle, der godt kan lide gode indsigtsfulde og fortællende fotografier, og til personer som af egen lyst er interesseret i at vide mere om Københavns nyere historie. En oplagt og kærkommen julegaveidé.