Datter af en havnearbejder

Visninger: 2512

Af Ulla Weishaupt

Suzi Elena Apelgren er opvokset på indre Nørrebro, som datter af en havnearbejder. Bogen ”Datter af en havnearbejder” er en selvbiografi af de første år af hendes liv, frem til sommeren 1980, hvor hun springer ud som student. De første år blev tilbragt i en slumlejlighed i en baggård Baggesensgade. Senere flyttede familien til en moderne lejlighed på 11. sal i de nybyggede højhuse ved Bispeengbuen. Nok var lejligheden bedre, men også betydelig dyrere, så Suzis mor måtte ud på arbejdsmarkedet.

Der var heller ikke det samme sammenhold mellem børnene i det nye betonbyggeri, som der havde været i baggårdene i Sorte firkant og på Blågårds Plads. Suzi beskriver også indlevende, hvordan det var at gå i skole, dengang lærerens ord var lov, og man stod på række i skolegården, inden man gik op i klasselokalet. Mobning er heller ikke nogen ny opfindelse, og på Havremarkens Skole var der især en elev, der mestrede at finde svagheder og så udnytte dem.

Familien faldt dog aldrig rigtigt til i betonen og flyttede fem år senere til Bevtoftgade på Vesterbro, og skolen blev skiftet til Alsgade Skole. Musik betød meget for Suzi og fulgte hende gennem hele opvæksten, så da hun i første real begyndte på Skt. Annæ Gymnasium var det det rette sted.

Bogen har mange sjove anekdoter, som det er alt for vidtrækkende at tage med her, jeg kan blot sige at ”Datter af en havnearbejder” er meget let læselig, gennemillustreret med en mængde privat fotos, der glimrende visualiserer teksten.

For mig var det lidt en rejse ned ad memory lane. Jeg er tre år ældre end forfatteren og har boet en periode af mit liv i Sorte Firkant på Nørrebro, hvorfor der er rigtig meget genkendelse i det læste. Det er en velskrevet bog, som er hyggelig i øjeblikket, hvor man læser den, men ikke en bog, der for mig bidrog med noget nyt. Den er et glimrende tidsbillede, og jeg tænker for yngre årgange kan den give et indblik i, hvordan deres forældres og om ikke så længe bedsteforældres opvækst kunne have været.

Lige som jeg synes at Arbejdermuseet har en stor berettigelse som billede af den jævne danskers liv gennem tiden, så passer denne bog fint ind i den sammenhæng som en tidslomme for 60erne og 70erne, en brydningstid hvor der skete meget nyt i måden at leve på og i at frigøre sig fra den struktur og kultur, der havde været den herskende ind til da.

Bagerst i bogen er der en glimrende kildehenvisning til både bøger og hjemmesider med relevans for perioden. Så der er nok at dykke ned i hvis man vil vide mere om den tid.

Suzi Elena Apelgren f. 1961. Master i museologi og formidling, diplom i projektledelse og tidligere museumsleder ved Sallingsund og Omegns Museum, Glyngore. Desuden klassisk sanger, Balkan-veteran, forfatter og direktør for Forlaget Klithedegården. Af samme forfatter: "Fra Vestkysten til Østfronten - billeder af en forført generation" Forlaget Klithedegården april 2018. "Naver - med håndværkerne på valsen". Udgivet af Klithedegården november 2018. "Post Traumatic Sarajevo Disorder dagbog fra Sarajevo" Udgivet af Klithedegården april 2020.

[Historie-online.dk, den 16. februar 2022]