Modstand. Dramaets sidste akt

Visninger: 2924

Af Birthe Korsbæk

Niels-Birger Danielsens fjerde og sidste bind om modstandsbevægelsen under 2. verdenskrig er nøjagtig, som han selv beskriver i undertitlen: sidste akt i et drama. Fuldstændig som sidste akt i en opera eller en tragedie på teatret, skal alting falde på plads. Løse ender skal forbindes og afsluttes, og heldigvis endte det meste da godt. Alene personregister med sidehenvisninger fylder tolv sider. Det siger noget om, hvor mange ender der skulle forbindes.

Det er en kæmpeopgave, Niels-Birger Danielsen har sat sig for, og han lykkes også med den. Det gør han imidlertid kun, hvis vi lærer at bruge hans værk og de begrænsninger, han selv nævner. Vi skal et stykke ad vejen bruge de fire bind som opslagsværk. Mange begivenheder er allerede beskrevet i andre bøger om besættelsestiden, og Danielsen har klogelig sat sig for, at han ikke vil gentage det, andre har skrevet. Det er selvfølgelig ambitiøst, og han er nødt til at have os med på hans vogn. Vi skal med andre ord være villige til at støve rundt i andre bøger (med Danielsens velkomne vejledning), hvis vi vil have fuldstændige billeder af hændelser, begivenheder og beslutninger. Måske Niels-Birger Danielsen også har besluttet sig for, at vi skal finde billeder og fotos hos andre kilder. I hvert fald har han begrænset det sidste binds illustrationer til det minimale. I nogle tilfælde kunne det have været rart med illustrationer til støtte for læsningen. Til gengæld er det rige noteapparat spækket med henvisninger til anden litteratur, og heldigvis også til nyere skrifter om besættelsestiden. Her er der virkelig tale om en ny tilgang, og det vil komme yngre læsere til stor gavn.

De fire bind skal nok blive brugt og slidt af læsere med mange forskellige ærinder og nysgerrighed. Bedst er de i sagens natur i deres helhed. Der skal gøres plads i reolen til de mange hundrede sider.

De tre øvrige bind i serien:

Modstand. 1943-1944. Den skærpede kamp (historie-online.dk)

Modstand 1942-1943. Samarbejdets Fald (historie-online.dk)