Eske Brock medt egen handt

Visninger: 4485

Af Caspar Christiansen

Endelig får vi fornøjelsen af en komplet udgivelse af Eske Broks dagbøger. De har tidligere været forsøgt udgivet, men det er altid endt med kun at være enkelte år.

Eske Brok var en af Danmarks førende mænd, i kraft af at være rigsråd og en stor jordbesidder, og gennem hans dagbøger har vi derfor en enestående kilde til perioden, især i forhold til det daglige adelsliv i 1600-tallet.

Eske Brok er muligvis ikke kendt af alle, men de fleste kender historien om hans system, hvor han satte et kors i dagbogen hvis han havde været på druk. Topscoren kom i juli 1604, hvor der på 5 dage blevet sat hele 15 kors, 4 på en enkelt aften med Christian d.4. Familien Brok tilhørte den godsrige adel, og Eske Brok brugte mange kræfter på at udvide besiddelserne. En medvirkende årsag var hans gode venskab med Christian d.4, der, som tak for Broks mangeårige tro tjeneste som rigsråd, lod ham låne penge under favorable vilkår. Desuden tildelte kongen Eske Brok lenet Dronningborg. Udover lenet havde han også de fædrene herregårde Vemmetofte og Gammel Estrup. Sammen med de gårde han købte, var det her, han tjente sine penge. I rigsrådet var Eske Broks primære arbejde på det udenrigspolitiske område, og helt frem til 1624 brugte Christian d. 4 ham i forhandlinger. Eske Brok døde i 1625 som den sidste mand i slægten.

Selve dagbøgerne strækker sig over årene 1604 – 1622 fordelt på 9 bøger, hvor igennem vi følger han liv og hverdag. Dagbøgerne er gengivet med den oprindelige stavemåde, og det gør det selvfølgelig lidt tungere at læse. Til hjælp for læseren er udgivelsen derfor udstyret med en glimrende ordforklaring, der indeholder alle de ord, man kan få brug for. Derudover indeholder bogen både et personregister og et stedregister. Alle tre er kendetegnet ved at være meget grundige og omfattende, og de er en uvurderlig hjælp til læsningen af dagbøgerne. Endvidere gør de grundige registre, at bogen er letanvendelig til opslag, hvis man nu ikke har tænkt sig at læse hele bogen.

Eske Broks dagbøger kan kun være godt tjent med denne udgivelse. Selve dagbøgerne suppleres således ganske fint af en kort indledning om Eske Broks liv, og efterfølgende med ordforklaring, personregister og stedregister. Resultatet bliver en bog der gør det muligt at få det maksimale ud af kilden, og det må vel være succeskriteriet.